Adverteren & privacy respecteren
Wanneer je een website hebt, moet je steeds rekening houden met de GDPR-regels en dus met de privacy van je bezoekers. Sinds de lancering van IOS 14.5 is de data in Google Analytics en Google Ads steeds vaker onvolledig doordat gebruikers de cookies niet accepteren. Nu heeft Google hier een oplossing voor gevonden met Google Consent Mode: hierdoor wordt de privacy gerespecteerd, terwijl ook de marketinggegevens behouden blijven.
Waarom heb je toestemming nodig om persoonlijke data te verwerken?
Een website die gebruik maakt van cookies of andere tracking technologieën, zowel voor marketingdoeleinden als voor het verwerken van persoonsgegevens, moet hiervoor toestemming krijgen van de gebruikers zoals bepaald in de General Data Protection Regulation (GDPR). Het is dus simpelweg verplicht om dit na te leven in Europa, maar dat is niet alles. De laatste jaren zijn online consumenten zich steeds bewuster geworden van de gegevensverzameling online. Het is voor bedrijven belangrijk om transparant te communiceren over de privacy naleving en gegevensverzameling om vertrouwen te krijgen en te behouden. Door gebruik te maken van slimme en datagestuurde beslissingen in plaats van verstrikt te geraken in pogingen om de naleving te omzeilen en boetes te riskeren, zullen bedrijven er dus zeker op vooruit kunnen gaan.
Google Consent Mode
Google is daarom op zoek gegaan naar een privacy oplossing en die is er ook gekomen met Google Consent Mode. Nu kunnen de conversies gemeten worden, terwijl ook de privacy-voorkeuren van de bezoekers worden gerespecteerd. Websitebeheerders kunnen met Google Consent meer dan 70% van de gegevens die zonder verloren zouden zijn gegaan terughalen.
Websitebeheerders kunnen overstappen van het massaal verzamelen van persoonlijke gegevens van gebruikers naar een dynamisch, op toestemming gebaseerd systeem. Het bedrijfsmodel voor advertenties blijft intact, terwijl de privacy wordt gerespecteerd. Marketeers krijgen nog steeds de gegevens die ze nodig hebben en duidelijkheid over conversies.
Hoe werkt dit dan?
Wanneer een gebruiker geen toestemming geeft voor advertentiecookies of analytische cookies, wordt automatisch het gedrag van de relevante Google-tags aangepast om geen cookies te lezen of te schrijven voor advertentie- of analysedoeleinden. Maar zonder deze gegevens komt er natuurlijk een kloof in de resultaten van de metingen.
Via de Consent Mode kan deze kloof opgevuld worden. Met behulp van machine learning worden waarneembare gegevens en historische trends geanalyseerd. Vervolgens beoordelen de modellen aan de hand van waarneembare gebruikerstrajecten, waarbij gebruikers toestemming hebben gegeven voor het gebruik van cookies, de attributiepaden voor de niet-goedgekeurde trajecten. Dit zorgt voor een completer en nauwkeuriger beeld van advertentie-uitgaven en -resultaten, terwijl de privacy van de gebruikers wordt gerespecteerd.
Zowel Google Analytics, Google Ads als Floodlight tags worden ondersteund door Google Consent Mode. Het zal dus geen effect hebben op andere advertentiecookies zoals die van Facebook of LinkedIn. Op dit moment zijn deze platformen nog bezig met het ontwikkelen van eigen oplossingen, die naar verwachting sterk zullen lijken op de Google Consent Mode.
Conclusie
Het is zeker een goed idee om Google Consent Mode in te stellen. Begin met een cookiewall-oplossing of Consent Management Platform toe te voegen aan je website. Zo kan de Consent Mode gemakkelijk ingesteld worden en hebben je bezoekers controle over hun persoonsgegevens.
Contact
Wil jij ook dat je website voldoet aan de privacywetgeving, terwijl je ook nog steeds de nodige marketinggegevens kan verzamelen? Wij helpen je hier met veel plezier bij verder. Neem vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)40 254 9930 of via marketing@cognito.nl. Dan kunnen we samen met jou bekijken wat de beste strategie is voor jouw website.