Display advertising: een goede zet?
Vaak zien we dat displayadvertenties een hoge kost per klik hebben, maar dit wilt nog niet zeggen dat het daarom een slecht idee is om gebruik te maken van displayadvertenties. Ze hebben veel voordelen, zoals het vergroten van de naamsbekendheid. Uit onderzoek bleek zelfs dat mensen een positievere attitude hadden tegenover een merk wanneer ze de advertentie al eerder gezien hadden, maar ze zich dit niet konden herinneren. Het aantal klikken is dus niet de belangrijkste maatstaf en hier moeten we ons dus niet meteen door laten afschrikken.
Display Advertising
Maar wat houdt display advertising dan precies in? Het is eigenlijk te vergelijken met advertenties in een krant, maar dan online. Je communiceert een boodschap met een tekst, een afbeelding, een geluid en/of een video. Deze advertentie komt dan terecht op websites en sociale netwerken waar jouw doelgroep zich bevindt.
Display advertenties zorgen voor een eerste contact, wat zeer waardevol kan zijn. Hoe vaak doe jij meteen een aankoop wanneer je voor het eerst op een website of in een winkel komt? Waarschijnlijk meestal niet, maar toch kom je bij een deel van die websites of winkels later nog wel eens terug en beslis je dan wel om iets te kopen. De eerste cijfers kunnen dus aantonen dat er weinig conversies zijn, maar doordat ze jouw merknaam onthouden hebben, keren ze later toch terug.
Targeting
Bij display advertenties kan je een bepaalde doelgroep targetten die jouw advertenties te zien krijgen. Hieronder hebben we kort opgelijst welke doelgroepen je kan targetten met display advertenties.
- Met demografisch targeting kan je personen bereiken binnen bepaalde demografische categorieën, zoals een bepaalde leeftijdscategorie of geslacht.
- Affiniteitsdoelgroepen zijn personen die interesse hebben in een bepaald onderwerp. Deze doelgroep is dus redelijk breed, maar kan wel heel handig zijn.
- Bij aangepaste affiniteitsdoelgroepen kan je specifieke doelgroepen bereiken die aangepast zijn aan jouw merk. Je kan deze doelgroep zelf samenstellen via specifieke zoekwoorden, apps of URL’s.
- Binnen in-market-doelgroepen bevinden zich personen die actief op zoek zijn naar een een product of service wat je aanbiedt. Deze doelgroepen zijn vooral nuttig wanneer de campagne zich focust op het behalen van conversies.
- Met remarketingdoelgroepen kan je de advertentie tonen aan personen die al eerder jouw website bezochten of contact hadden met je bedrijf.
Voordelen
Nog niet volledig overtuigd? Dan hebben we hier een aantal voordelen van display advertenties naast elkaar gezet:
1. Gericht adverteren
Eén van de voordelen van display advertising is dat we de mogelijkheid hebben om de gewilde doelgroep te targeten. Zo kan de advertentie enkel getoond worden op een aantal geografische locaties, op een bepaald apparaat (tablet, smartphone, pc), maar ook op basis van interesses en remarketing (later meer hierover).
2. Je merk visueel tonen
Via display advertising kan je, in tegenstelling tot search advertising, je merk visueel onder de aandacht brengen. Zo kan je afbeeldingen en video’s in verband brengen met jouw merk met duidelijke kleuren en logo’s.
3. Aantal zoekopdrachten
Display advertising kan ervoor zorgen dat het aantal zoekopdrachten naar je merk of product toeneemt, dat bleek uit een studie van de Harvard University. Dit zorgt voor een stijging in het aantal bezoeken in je webshop en kan uiteindelijk dus leiden tot een stijging in conversies.
4. Eerder klanten bereiken
Via Google Search advertenties kan je potentiële klanten bereiken wanneer ze naar bepaalde producten of diensten zoeken. Via Display advertenties daarentegen kan de aandacht van de doelgroep al eerder getrokken worden, want de advertenties kunnen al getoond worden voordat de potentiële klanten er zelf naar op zoek gaan.
5. Naamsbekendheid vergroten
Het grootste voordeel van display advertenties blijft toch dat het een effectieve manier is om de naamsbekendheid van jouw merk te vergroten bij jouw doelgroep. Hier draagt het gebruik van visuele elementen in bij, want dit zorgt ervoor dat de beelden (zowel bewust als onbewust) in het geheugen van jouw doelgroep blijven hangen.
Remarketing
Via display advertising kan je nieuwe klanten bereiken voor jouw webshop, maar je kan ook eerdere bezoekers opnieuw benaderen met behulp van remarketing. Zo kan je personen die al eerder website bezochten display advertentie tonen. De beste manier om dit te doen is via dynamische remarketing. Hierbij kan je een bepaald product, wat ze eerder al bezochten op jouw website, opnieuw tonen in plaats van een algemene advertentie.
Remarketing kan gebruikt worden bij allerlei platformen (bijvoorbeeld e-mail marketing), maar de functie van Google Ads voor remarketing is wellicht de bekendste. Via de functie ‘remarketing’ van Google Ads is er de mogelijkheid om de gegevens van websitebezoekers bij te houden en je advertenties later aan deze personen te tonen. Je kan focussen op al de website bezoekers, maar je kan ook nog specifieker targeten. Zo kan je ook enkel de personen targeten die bijvoorbeeld producten hebben toegevoegd aan het winkelwagentje en daarna de website hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Met behulp van de remarketing advertenties kunnen deze personen opnieuw herinnerd worden aan jouw merk en dit duwtje zou dan wel eens het duwtje kunnen zijn wat ze nodig hadden om over te gaan tot aankoop.
De kost per klik ligt hoog, wat nu?
Bij display advertising zijn vooral het aantal vertoningen belangrijk en niet het aantal kliks. We willen dat zoveel mogelijk personen uit de doelgroep de advertentie te zien krijgen, ook al klikken ze er niet op. Een hoge kost per klik is dus nog geen reden voor paniek! Verder is het ook zo dat display advertenties wel een hoge kost per conversie hebben, maar de kosten per vertoning zijn heel laag. De kosten om jouw advertentie te tonen liggen dus laag, wat zeker een goede zaak is!
Key Performance Indicator
Veel grote bedrijven maken al lange tijd gebruik van Key Performance Inidcators (KPI) om de resultaten van de campagnes te meten. Een KPI geeft aan hoe een merk de doelstellingen bereikt. Dit kan gebruikt worden voor gegevens over het gehele bedrijf te analyseren, maar ook van bepaalde afdelingen zoals sales, een project, etc. De bedoeling is om de prestaties van de bedrijven op te volgen en mogelijks anders te handelen aan de hand van deze gegevens. Ook al is het gebruik van KPI bij bedrijven sterk ingebed, toch heeft het ook een aantal nadelen.
Vaak wordt er negatief gekeken naar display advertenties omdat ze weinig conversies opleveren en toch veel geld kosten tegenover bijvoorbeeld search advertenties. Maar dit is geen goede vergelijking om te maken. Search campagnes bevinden zich in de actie-fase en display advertenties in de bereik-fase. Belangrijk is dus om bij display advertising rekening te houden met KPI’s die relevant zijn voor jouw doel. Display advertenties worden vaak verkeerdelijk afgerekend op de behaalde conversies, terwijl het aantal vertoningen een betere maatstaf is voor display advertenties.
WAT MOET JE DUS WEL METEN?
- De hoeveelheid (unieke) impressies. Je wil dat zoveel mogelijk personen je display advertentie zien op een korte periode.
- De frequentie. Je wilt dat mensen je advertentie meerdere keren zien zodat ze hem onthouden, maar ook weer niet te vaak. Het is hier belangrijk om een goed evenwicht te vinden.
- De zoektrend van het merk. Via display advertenties kan je de naamsbekendheid van jouw product doen toenemen. Wanneer er niet op de banner geklikt wordt, kan er wel gezocht worden naar jouw merk via de zoekmachines.
Contact
Ben jij geïnteresseerd in display campagnes? Contacteer ons dan en ontvang ons advies. Stuur een mail naar anneke@cognito.nl of bel +31 (0)40 254 9930 en vraag naar Wijtze de Groot of Anneke Rietveld.