Landingspagina of landingswebsite?
Heb je een eigen website, dan heb je er vast wel een keer van gehoord: de landingspagina. Maar wat als je nu zelfs nóg een stapje verder kunt gaan? Daarom gebruiken wij niet alleen landingspagina’s maar ook landingswebsites!
Landingspagina
Een landingspagina klinkt de meeste bekend in de oren, maar zo niet, dan leggen we dit nog even kort maar krachtig uit. Een landingspagina is namelijk een pagina binnen je standaard website waar je naar verwijst vanuit andere media. Hierbij kun je dus denken aan een verwijzing via sociale media maar ook e-mail marketing, online advertising en zoekadvertenties via Google Ads. Zeker als je een landingspagina gebruikt binnen de resultaten op een zoekmachine is het erg belangrijk dat de advertentie relevant is aan de pagina. En het is ook altijd handig dat de pagina een aantrekkelijke titel en meta description heeft!
Een landingspagina kan dus eigenlijk elke pagina betekenen waar je op landt, maar vaak worden deze landingspagina’s gebruikt om één bepaald thema te bespreken. En het grootste doel van zo’n landingspagina? Conversies behalen! Dit kan bijvoorbeeld zijn door de landingspagina volledig toe te wijden aan een specifiek product of service of voor het invullen van een contactformulier. Een hoop mogelijkheden dus, maar het belangrijkste is dat de landingspagina relevant is en aansluit bij je gebruikte advertentie of post. En een aanzet tot actie mag zeker niet missen.
Landingswebsite
Veel landingspagina’s zijn niet terug te vinden via het menu op de website, maar zijn exclusief bedoeld voor bepaalde advertenties gestuurd door zoekwoorden. Dit belooft namelijk de meeste relevantie. Maar waarom stoppen bij landingspagina’s? Hoe exclusiever en hoe relevanter, des te beter toch? Daarom maken wij ook landingswebsites! Deze landingswebsites zijn volledig gefocust op één product, dienst of actie en bieden daarom uiterste relevantie. Daarnaast is voor de bezoeker alles te vinden op één plek, van productinformatie tot de bestelknop. Zeker voor grotere projecten of uitgebreide services/producten is dit erg aan te raden.
Een landingspagina is vooral bedoeld voor het behalen van conversies en een landingswebsite uiteraard ook. Wel helpt het ook mee met de SEO van je “standaard” website, door alle verwijzingen die er zijn. Hierdoor kan het een hogere vindbaarheid positie krijgen. Daarnaast kan de landingswebsite ook als “aparte” website worden gezien, waardoor deze website ook in de zoekresultaten wordt getoond. Dubbel zoveel kans dus dat de juiste bezoeker jou vindt! Daarnaast is de bestemmingspagina binnen online advertenties zo relevant mogelijk, wat voor de bezoeker fijn is maar ook voor jou. Binnen Google Ads krijg je namelijk een betere positie en hoef je hierdoor minder te betalen per click. En aangezien letterlijk alles te vinden is op één plek, zullen de pagina’s per sessie hoger liggen en de bounce percentage dalen. Tot slot nog een heel belangrijk en voordelig puntje: de indexering! Zoekmachines indexeren webpagina’s en de inhoud daarvan, echter weegt de domeinnaam (url) zelf ook mee in deze indexering. Door dus een aparte domeinnaam te hebben voor je landingswebsites en een aantal webpagina’s rondom dezelfde zoekvraag wordt deze pagina apart ook erg goed geindexeerd. Hierdoor wordt de kans op de juiste mensen aanspreken op het juiste moment dus nogmaals vergroot.
Landingspagina vs. landingswebsite
Landingspagina | Landingswebsite |
---|---|
Binnen dezelfde website |
Aparte domeinnaam |
Een pagina met een op-zoekvraag-afgestemde structuur | Een domein met een op-zoekvraag-afgestemde structuur en meerdere relevante subpagina’s |
Goede indexering door relevantie en inhoud | Betere indexering door domeinnaam, relevantie en inhoud. Verdubbelt de kansen. |
Weinig tot geen verschil in vindbaarheid positie | Meer resultaten op de zoekpagina + betere vindbaarheid positie voor beide domeinen |
Relevanter voor bezoeker door subpagina | Extra relevantie voor bezoeker door website |
Lagere bounce percentage door relevantie | Lagere bounce percentage door relevantie en hogere pagina’s/sessie door extra informatie |
Extra verkeer, echter op maar één website | Extra verkeer op standaard domein maar ook extra domein |
Grotere kans dan normaal tot vinden van juiste bezoeker | Dubbel zoveel kans tot vinden van juiste bezoeker |
Standaard, vaak gebruikt ter verdieping | Uniek, nog niet vaak gebruikt ter verdieping |
Voorbeelden
Op dit moment maken wij voornamelijk gebruik van landingswebsites voor onze partner SLG Property. SLG Property is een makelaardij in Spanje, die zich specialiseert in vastgoed aan de Costa del Sol. Eén van hun voordelen is dat zij een groot aanbod aan nieuwbouwwoningen hebben. Om dit extra te highlighten hebben we verschillende landingspagina’s gemaakt met “Top 6 Woningen” in bepaalde steden aan de Costa del Sol. Zo hebben we bijvoorbeeld Top 6 Mijas, Top 6 Strandwoningen, Appartement kopen Costa del Sol en Top 6 Appartementen met zeezicht.
Maar ook zijn er bepaalde exclusieve nieuwbouwprojecten aan de Costa del Sol die zeker extra aandacht verdienen. Daarvoor zijn dus bijvoorbeeld landingswebsites gecreëerd. Dit zijn bijvoorbeeld resort projecten aan de golfbaan, appartementencomplex in het centrum of woonwijken bij het strand of in de bergen. In plaats van dus één pagina met kort maar krachtige informatie over deze objecten is er nu een volledige website toegewijd aan elk project. Het meest relevant voor de bezoeker en na het vinden van alle informatie in één keer, ook gelijk de grootste kans tot aankoop.
Hieronder kun je de landingswebsites vinden die zijn gemaakt voor SLG Property:
- Alhaurin Vista Golf
- Appartement Estepona
- Appartement Fuengirola
- Appartement Málaga
- Appartement Marbella
- Aqualina
- Eden Resort
- Fuengirola Suite
- Halia Málaga
- Higueron West
- Ipanema Homes
- Jardines de Guadaiza
- El Lagar Mijas
- Las Lomas del Higueron
- Oceana Views
- Picasso Towers Málaga
- Royal Palm Mijas
- Small Oasis Manilva
- Villas Jasmine
- Viñedos del Mar
Contact
De meeste bedrijven maken dus gebruik van landingspagina’s, maar landingswebsites zijn nog weinig te vinden. Als jij er dus snel bij bent, bied je iets unieks aan - en iets wat alleen maar mooi kan uitpakken! Klinkt dit nu interessant? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)40 254 9930 of wijtze@cognito.nl.