RHC Eindhoven
Cognito verbeterde de vindbaarheid en de toegankelijkheid van de informatieve RHCe-website. Hiermee werd bereikt dat RHCe, als autoriteit op gebied van historische archieven, klanten nu kan bijstaan met een eigen zoekmachine die ‘goedgekeurde’ online bronnen direct doorzoekt, aanbiedt en hierdoor kwaliteit en kwantiteit optimaal combineert.
Aan de hand van de techniek 'Data Warehousing', waarbij data uit externe bronnen op een centraal punt wordt opgeslagen, zodat deze gebruikt kan worden voor analyse of rapportages, is een centrale database ontwikkeld. Hierbij is het mogelijk om vanuit deze website eenvoudig op andere online media (sites en/of social media) te publiceren, automatisch of met één druk op de knop.
Daarnaast zijn wij in 2014 een digitale strategie gestart door diverse satelliet- en themasites in het leven te roepen. Via de RHCe-site is het mogelijk geworden om content op (een van) deze satellieten te publiceren. Doel is om diverse doelgroepen van informatie te voorzien en daarmee ook de site van het RHCe beter vindbaar te maken. Daarbij vormen de sites nu een platform voor iedereen die per gemeente speurt naar geschiedenisfeitjes. Voorbeelden zijn onder andere Geschiedenis Eindhoven, Geschiedenis Helmond en Geschiedenis Valkenswaard.
Dat de strategie werkt, lieten de statistieken zien: door middel van het meten van keywords en de rankings binnen zoekmachines zoals Google constateerden we in 2015 dat het organisch verkeer naar de centrale website met maar liefst 20,25 ten opzichte van het jaar ervoor.