Online Marketing

SEO Mythes en Tips 2018

mei 2018

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, wordt steeds belangrijker voor je online zichtbaarheid. Je wilt immers dat jouw bedrijf op de bovenste posities in de zoekmachines staat. Vooral als potentiële klanten zoeken op het product dat jij verkoopt of aanbiedt is het essentieel om hoog in Google te staan. Daarmee tracht je de concurrentie voor te blijven. Slechts enkele websitegebruikers scrollen door de verschillende pagina’s van zoekresultaten. Er bestaan echter op het gebied van SEO veel theorieën. Voor 2018 hebben we alle mythes en tips op een rijtje gezet.

BASIS SEO

Veel werk? Ja en nee. De basis is cruciaal. Voor meer informatie over basis-SEO verwijzen we je naar deze pagina: de verschillen tussen ‘Onsite SEO’ en ‘Offsite SEO’. Bij het creëren van een website is het belangrijk om dergelijke basiselementen mee te nemen in het ontwikkelingsproces. Bij het bouwen van een nieuwe site houdt het team van Cognito altijd rekening met ‘Onsite SEO’, zodat het bedrijf daar zo snel mogelijk van kan profiteren.

SEO Tips & Mythes 2018

SEO IN 2018

Zichtbaar zijn in Google: het is essentieel wanneer je online je bedrijf probeert te promoten. Dat betekent dat je dus de basisregels rondom SEO in acht moet nemen. Echter, Google wordt net als elke andere website regelmatig geüpdate. Er gelden elk jaar ook weer net weer wat andere regels. Voor SEO-strategen betekent dat altijd weer dat er een uitdaging op de loer ligt. Zeker als Google weer een nieuwe onaangekondigde update heeft gedraaid. Voor kleine bedrijven niet altijd zo vanzelfsprekend, maar sommige wijzigingen kunnen net het verschil maken tussen de eerste en tweede positie. 

SEO TIPS

Elke SEO-strateeg vertelt je weer iets anders, maar op basis van onze eigen ervaringen hebben we hieronder de meest cruciale SEO-tips voor 2018.

  1. Kwaliteit boven kwantiteit
    In het verleden bestonden er theorieën over hoe je snel meer verkeer kon genereren door middel van een snelle uitbreiding van je site. Een methode is bijvoorbeeld om veel standaardpagina’s te produceren gebaseerd op diverse zoekwoorden. Hoewel wij van mening zijn dat het essentieel is om je website (twee)wekelijks uit te breiden met een landingspagina of blog, is het nóg belangrijker geworden dat de kwaliteit goed is. Unieke content waarbij je de bezoeker op een juiste manier aanspreekt. 

    Je concurrenten produceren namelijk eveneens content, dus Google’s systeem richt zich op de mate van uniekheid en kwaliteit. Vandaar dat je je pagina’s regelmatig moet optimaliseren om de inhoud te waarborgen. Tevens is het van belang dat je pagina uit minstens 300 woorden bestaat.
     
  2. Mobiele pagina’s
    Google roept het zelf al jaren en ook de cijfers bewijzen het: het mobiele website traffic groeit per jaar. Bedenk zelf maar hoeveel je als mobiele telefoongebruiker wekelijks naar allerlei sites surft. In april 2015 heeft Google namelijk een update gekregen waarbij de prestaties van mobiele sites zwaarder wegen. Het kan dus voorkomen dat je site onvoldoende mobielvriendelijk is daardoor zakt in de ranking. 

    Voor je website betekent dit dat je pagina’s responsive moeten zijn, waardoor ze zich automatisch aanpassen aan het platform (of het nu desktop, tablet of mobiel is). Daarnaast is er een nieuwe techniek die AMP heet: Acceletared Mobile Pages. Deze techniek biedt een versimpelde versie van je site aan, waar mobiele gebruikers profijt van hebben. De laadtijd van je pagina’s kan hierbij meespelen. Bij Cognito zijn we momenteel aan het testen en experimenteren met AMP-versies.
     
  3. Design, bestemming en ervaring
    Google weegt nog zwaarder of je websitebezoekers de pagina’s daadwerkelijk ‘gebruiken’. Dat wil zeggen: als je bezoeker direct terugkeert naar Google of je site op een andere manier verlaat, dit niet ten goede komt voor wat betreft de gehele site-ervaring. De desbetreffende landingspagina krijgt daarmee een hoge bounce. Om je bezoekers te behouden, moet je een pagina dan ook verrijken. Het merendeel zal je pagina eerst scannen, voordat ze overgaan tot een actie, bijvoorbeeld het aandachtig lezen van je pagina of klikken op een link. Om deze doelgroep echt te bereiken zul je je pagina net wat meer body moeten geven. Een drukke pagina werkt dus niet, net als slecht leesbare lettertypen of juist alleen blanco tekst.

    Voorbeelden van verrijking zijn:
    - afbeeldingen of video’s
    - lijstjes (bullet-lists)
    - kopjes en tussenkopjes
    - call-to-actions: een mogelijkheid om door te klikken naar een andere pagina
     
  4. HTTPS in plaats van HTTP
    Ooit gemerkt dat er in de url in zoekbalken wel eens ‘https’ in plaats van ‘http’ staat? Websites waarbij persoonlijke en gevoelige informatie gedeeld moet worden - bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren of wanneer er betalingen verricht worden - staat deze ‘S’ erbij. Dit heeft te maken met het zogenoemde SSL-certificaat. 

    Het SSL-certificaat is een extra stukje code op je site en dit is simpel gezegd niets minder dan een digitale beveiligingssleutel voor je website. Daarnaast krijgen websites met een SSL-certificaat een kleine voorsprong binnen de zoekmachines op sites die dat juist niet hebben. Google laat dit zelfs steeds zwaarder wegen, omdat zij de veiligheid van websites belangrijk vinden. Voor websites én met name webshops is het vrijwel noodzakelijk om een SSL-certificaat te hebben om daarmee de vertrouwelijkheid te waarborgen
     
  5. Updaten webpagina’s
    Het produceren van nieuwe content is belangrijk, maar men vergeet vaak dat huidige webpagina’s ook geoptimaliseerd moeten worden. Als je de statistieken binnen Google Analytics bekijkt, valt te constateren dat in de eerste weken na publicatie je content vaak goed presteert en veel websitetraffic genereert. Het is af en toe ook belangrijk om oude pagina’s actueel te houden, zodat ze niet wegzakken. 

    Het optimaliseren houdt ook in dat je regelmatig moet checken of er geen ‘kapotte’ links op je website staan. Als je een site hebt met veel verschillende pagina’s komt het met regelmaat voor dat interne (of externe) verwijzingen niet langer bestaan. Hoe meer ‘kapotte’ links, hoe schadelijker voor je ranking. Met een tooltje zoals Broken Link Checker kun je je niet werkende links checken.   
     
  6. Zoekwoorden & combinaties
    Het fabeltje dat je alleen gevonden kan worden als de zoekwoordcombinatie exact overeenkomt met de titel van je pagina, klopt niet. Voor wat betreft je SEO-strategie zit hier de juiste uitdaging. Als je als exacte zoekterm [huis spanje] vindbaar wil zijn, heb je talloze mogelijkheden als het gaat om zoekwoordcombinaties. Qua titel en dergelijke kun je deze exacte combinatie aanhouden, maar dat wil niet zeggen dat je hier niet creatief in moet zijn.

    Het is van groot belang dat je ook pagina’s maakt met variaties, maar niet oneindig veel om zodoende alle zoektermen vindbaar te maken. Je moet zoekwoordcombinaties terug laten komen in je verhaal. Het voortdurend benoemen van je exacte zoektermen binnen je content is uit den boze. Dit wordt ook wel keyword-stuffing genoemd en wordt zelfs strenger beoordeeld dan voorheen. 

    Qua titels is het soms slimmer om een uitgebreide variatie te maken van ongeveer 4 tot 9 woorden, in plaats van een geforceerde zoekterm, waarbij met name is geprobeerd content te creëren voor de zoekmachines in plaats van voor de gebruikers. Hoe organischer je titel en verhaal, hoe beter.
     
  7. Linkbuilding
    Linkjes ruilen met bedrijven verstevigt je zogenoemde linkprofiel. Als er een linkje op een goede website naar jouw bedrijf verwijst, zorgt dat voor een sterkere site. Vandaar dat er jarenlang mensen bezig zijn geweest om zoveel mogelijk linkjes op andere sites te krijgen. De weging deed er toentertijd niet toe. Dat is anno 2018 veranderd, maar eigenlijk speelt dit al langer een rol. Een link op een andere site verkrijgen is nog altijd uitstekend, maar de kwaliteit en betrouwbaarheid van een bron (verwijzende website) weegt zwaarder dan enkele jaren geleden.

    Ook een simpele linkruil is niet altijd voldoende. Een blog delen met een andere partij in de vorm van contentruil werkt dan ook beter. Als je een blog schrijft en plaatst is het ook niet langer belangrijk naar zoveel mogelijk externe sites te verwijzen. De kwaliteit van de verwijzende site is dan eveneens belangrijker.

OVERIGE SEO-TIPS

  • Er bestaan nog altijd websitebeheerders die ervan uitgaan dat alle directe informatie zichtbaar moet zijn op je homepagina. Je krijgt hiermee een overvolle homepage met linkjes naar andere delen van je site. Het is onzin dat Google en andere zoekmachines deze pagina’s niet indexeren, dus houdt je sitestructuur overzichtelijk. Qua design en verhaal is het met name belangrijk te vertellen wat je bedrijf doet en waar je voor staat. Zorg er in ieder geval voor dat je bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn
  • Je H1, oftewel titel, is ontzettend belangrijk. Echter, de structuur van je pagina is nóg belangrijker. Werk dus ook met tussenkopjes (h2, h3, etc.)
  • De metadescriptie wordt erg vaak vergeten. Het is de beschrijving van je webpagina en de eerste tekst die zoekmachines indexeren. Er wordt in het internetlandschap vaak gediscussieerd over de mate van invloed van metadescriptie qua SEO. Wat wel een feit is, is dat je er je zoekterm nogmaals in kwijt kunt en dat een duidelijke beschrijving van invloed is op de CTR (click-through-ratio): oftewel, of de zoekers inderdaad op de desbetreffende link klikken binnen de zoekmachine
  • Foto’s, beelden, etc.; geef je plaatjes en toegevoegde beelden ook een titel en een alt-tekst. Niet alleen zoeken veel websitegebruikers binnen Google Images naar plaatjes, het versterkt je onsite SEO.

MEER WETEN?

Bij Cognito Concepts zijn we dagelijks bezig met de online vindbaarheid (zoekmachine-marketing) voor onze klanten. Daarbij weten we hoe belangrijk het is een correcte SEO-strategie - eventueel met een betaalde advertentiecampagne (SEA) - op te zetten. Meer weten over een SEO-strategie of vrijblijvend meer advies vragen? Neem contact op met het team van Cognito Concepts.

cognito contact

Cognito Concepts - Connecting Minds maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluit
x